Att se tiden

I allt fler klass- och fritidsrum används timetimer naturligt på olika sätt för att utveckla elevernas förmåga att hantera tiden. Att ha koll på tiden kan skapa struktur i tid och en lugnare känsla. Det är ett verktyg av många som vi har för att erbjuda tillgängliga lärmiljöer och lärsituationer.

Tips om en digital klassrumstimer! 

Några sätt att använda timern på gruppnivå:

  • Den kan fungera som hjälp för hur olika länge aktiviteter på ett schema eller i en arbetsstund ska vara. Det kan upplevas motiverande och minska oro att se hur länge något håller på och när det är dags för nästa aktivitet.
  • Vid genomgång sätter vi timern och ser att det hjälper uppmärksamheten när tiden blir överblickbar. Det kan också vara en hjälp för oss som pedagoger att hålla oss till planen.
  • För att hjälpa till att fokusera på ett arbete som är tidsbegränsat kan timern göra så att det är lättare att jobba effektivt. En kortskrivning, en diskussionsstund…
  • Timern kan bli en påminnare för hur lång tid det ska ta att plocka undan eller ta fram material.
  • Vad hinner jag göra innan mellis? Vad är tar lagom lång tid att hitta på under långrasten? Märk upp med timer-bilder som visar hur lång tid vissa spel och lekar tar att genomföra. Tidsbilder gjorda i Picto-Selector

En time-tracker som lyster grönt, rött. gult kan också vara bra för att dela upp tiden i olika göromål,  här kan även timstocken fungera bra. Använd färgpluttar i samma färg på aktivitetsordningen för att tydliggöra.

Hur använder du Timern?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s