Undantagsbestämmelsen

 

Undantagsbestämmelsen, pysparagrafen eller puffparagrafen. Det är nog den paragraf i skollagen som det finns absolut flest tolkningar kring. Undantagsbestämmelsen finns omskriven i skollagen 2010:800 enligt följande: paragfrafer

Det är den legitimerade läraren som sätter betyget och det är också den legitimerade undervisande läraren som tar beslut om undantagsparagrafen ska tillämpas.

I processen fram tills det vi ska sätta betyg så behöver vi anpassa, ge stöd, tänka om och tänka nytt för att eleven ska lyckas så bra som möjligt i sitt lärande och i sin utveckling.  Undantagsbestämmelsen tillämpas bara vid betygssättningen, aldrig innan. Den får tillämpas vid terminsbetyg och slutbetyg och i samtliga betygssteg. Det behöver inte dokumenteras att den använts. pysprocessen

Undantagsbestämmelsen väcker en del frågor i de sociala medierna. En av de vanligaste frågorna som Skolverket och Spsm (specialpedagogiska skolmyndigheten) får är frågan om man får undanta en hel förmåga. Det är viktigt att komma ihåg att svaret då är att läraren har möjlighet att bortse från enstaka delar av kunskapskraven.

Om det här har skolverket gjort en mycket bra informativ film. Den påtalar också att undantagsbestämmelsen kan tillämpas i alla betygssteg. Det får vi inte glömma! Se den gärna https://www.youtube.com/watch?v=zGqpWqD-dco

Även spsm har en mycket bra och informativ sida med frågor och svar om betygssättning. Titta in där också: https://www.spsm.se/stod/rattigheter-lagar-och-rattigheter/bedomning-och-betyg2/

Lycka till med slutspurten och betygssättningen!

Lämna en kommentar